Tuesday 14 November 2017

Promedio Móvil Di Spss


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Continúa hasta que todos los tickers son capturados y MA calculado, guardado en nuevas columnas.


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Software SAS / QC


Control del Proceso Estadístico


Los ingenieros de fabricación a menudo se ocupan de la gestión de la variabilidad de un proceso, que se puede hacer con gráficos de control. Las ideas subyacentes en el gráfico de control son que la variabilidad natural en cualquier proceso de fabricación puede cuantificarse con un conjunto de límites de control y que la variación que excede estos límites señala un cambio en el proceso.


Cartas de Shewhart


Tabla de control de Shewhart con límites de control múltiples


La carta de Shewhart fue introducida en 1924 por Walter A. Shewhart (1891-1967), un físico en los Bell Telephone Laboratories. En la industria, el diagrama de Shewhart es el método de control de calidad estadístico más comúnmente aplicado para estudiar la variación en la producción de un proceso de fabricación. Shewhart cartas se utilizan normalmente para distinguir la variación debido a causas especiales de la variación debido a causas comunes.


Las causas especiales son los problemas locales, esporádicos, como el fallo de una máquina en particular o una medición grabada erróneamente. Las causas comunes son problemas inherentes al sistema de fabricación, tales como diseño inadecuado del producto o humedad excesiva. Una vez identificadas y eliminadas las causas especiales, se dice que el proceso está en control estadístico. Cuando se ha establecido el control estadístico, los gráficos de Shewhart pueden usarse para monitorear el proceso para la ocurrencia de futuras causas especiales y para medir y reducir los efectos de causas comunes.


Gráficos de Cusum


Carta de doble cara de Cusum con V-Mask


Tablas de control de suma acumulada, o cartas de cusum. Se utilizan para decidir si un proceso está en control estadístico mediante la detección de un cambio en la media del proceso. Muestras acumulativas de las desviaciones de mediciones o medios de subgrupo de un valor objetivo. Las cartas de Cusum pueden ser más sensibles a los cambios en la media del proceso que las cartas de Shewhart.


Un esquema unilateral del cusum. O el esquema de intervalos de decisión. Detecta un cambio en una dirección de la media objetivo. Un esquema de doble cara. Implementado con una máscara V. Detecta un cambio en cualquier dirección de la media objetivo.


Gráficas de media móvil


Gráfico de Promedio Movente Exponencialmente Ponderado


Los gráficos de media móvil se pueden usar para decidir si un proceso está en control estadístico y para detectar cambios en la media del proceso. En contraste con un diagrama de Shewhart, en el que cada punto se basa en información de un solo subgrupo, cada punto de un gráfico de media móvil combina la información de la muestra actual y las muestras anteriores. Como resultado, los gráficos de media móvil son más sensibles a pequeños cambios en el promedio del proceso. Por otro lado, es difícil interpretar patrones de puntos en un gráfico de media móvil, ya que los promedios móviles consecutivos suelen estar altamente correlacionados.


Cada punto en un gráfico de promedio móvil uniformemente ponderado. Comúnmente llamado gráfico de media móvil. Representa el promedio de un número especificado de los medios de subgrupo más recientes. Cada punto de un gráfico de promedio móvil ponderado exponencialmente (EWMA) representa un promedio ponderado de las medias de subgrupo más recientes.


También puede producir gráficos de control con el sistema de menús SQC.


Conclusión


Introduciendo el método de relación-a-media móvil


Video Duración: 1m 47s 3h 7m Intermedio Sep 05, 2017


Introducir el método ratio-to-moving-average le proporciona una formación en profundidad en Business. Enseñado por Wayne Winston como parte del análisis de datos de Excel: Pronóstico


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Este curso califica para 3 Unidades de Desarrollo Profesional de Categoría A (PDU) a través de lynda. com, PMI Registered Education Provider # 4101.


Los temas incluyen:


Trazado y visualización de datos de series de tiempo


Creación de un gráfico de promedio móvil


Contabilidad de errores y sesgos


Uso e interpretación de líneas de tendencia


Modelando el crecimiento exponencial


Cálculo de la tasa de crecimiento anual compuesto (CAGR)


Analizar el impacto de la estacionalidad


Introduciendo el método de relación-a-media móvil


Pronóstico con regresión múltiple


ARMA y ARIMA (Box-Jenkins) modelos


En las secciones anteriores hemos visto cómo el valor de una serie temporal univariada en el tiempo t. X t Puede ser modelado usando una variedad de expresiones del promedio móvil. También hemos demostrado que componentes tales como tendencias y periodicidad en las series temporales pueden ser modelados y / o separados explícitamente, con los datos descompuestos en componentes de tendencia, estacionales y residuales. También mostramos, en las discusiones anteriores sobre la autocorrelación. Que los coeficientes de autocorrelación total y parcial son extremadamente útiles para identificar y modelar patrones en series de tiempo. Estos dos aspectos del análisis y modelado de series temporales pueden combinarse en un marco general de modelación general ya menudo muy efectivo. En su forma básica, este enfoque se conoce como modelado ARMA (media móvil autorregresiva), o cuando la diferenciación se incluye en el procedimiento, ARIMA o Box-Jenkins modelado, después de los dos autores que fueron centrales para su desarrollo (ver Box y Jenkins, 1968 [BOX1], y Box, Jenkins y Reinsel, 1994 [BOX2]). No hay una regla fija en cuanto al número de períodos de tiempo requeridos para un ejercicio de modelado exitoso, pero para modelos más complejos, y para mayor confianza en los procedimientos de ajuste y validación, a menudo se recomiendan series con más de 50 pasos de tiempo.


Los modelos ARMA combinan los métodos de autocorrelación (AR) y los promedios móviles (MA) en un modelo compuesto de la serie temporal. Antes de considerar cómo estos modelos se pueden combinar, examinamos cada uno por separado.


Ya hemos visto que los modelos de media móvil (MA) pueden utilizarse para proporcionar un buen ajuste a algunos conjuntos de datos, y las variaciones en estos modelos que implican el suavizado exponencial doble o triple pueden manejar componentes tendenciales y periódicos en los datos. Además, estos modelos se pueden utilizar para crear pronósticos que imitan el comportamiento de períodos anteriores. Una forma simple de tales modelos, basada en datos previos, puede escribirse como:


Cuando el & beta; I son las ponderaciones aplicadas a los valores anteriores en la serie temporal, y es usual definir & beta; I = 1, sin pérdida de generalidad. Así que para un proceso de primer orden, q = 1 y tenemos el modelo:


Es decir, el valor medio móvil se estima como un promedio ponderado de los valores pasados ​​actuales e inmediatos. Este proceso de promediación es, en cierto sentido, un mecanismo de suavizado pragmático sin un vínculo directo con un modelo estadístico. Sin embargo, podemos especificar un modelo estadístico (o estocástico) que abarque los procedimientos de los promedios móviles en conjunción con procesos aleatorios. Si dejamos ser un conjunto de variables aleatorias independientes e idénticamente distribuidas (un proceso aleatorio) con media cero y variación fija conocida, entonces podemos escribir el proceso como un promedio móvil de orden q en términos de:


Claramente el valor esperado de x t bajo este modelo es 0, por lo que el modelo sólo es válido si los x t ya han sido ajustados para tener una media cero o si se agrega una constante fija (la media de x t) a la suma. También es evidente que la varianza de x t es simplemente:


El análisis anterior se puede extender para evaluar la covarianza, cov (x t. X t + k), que encontramos rendimientos:


Nótese que ni el valor medio, ni la covarianza (o autocovariancia) al retraso k es una función del tiempo, t. Por lo que el proceso es de segundo orden estacionario. La expresión anterior nos permite obtener una expresión para la función de autocorrelación (acf):


Si k = 0 & rho; K = 1, y para k & gt; Q & rho; K = 0. Además, el acf es simétrico y & rho; K = & rho; - k. El acf se puede calcular para un proceso de MA de primer orden:


Y es sencillamente:


El componente autorregresivo o AR de un modelo ARMA puede escribirse en la forma:


Donde los términos en α son coeficientes de autocorrelación en lapsos 1,2. P y z t es un término de error residual. Tenga en cuenta que este término de error se refiere específicamente al período de tiempo actual, t. Así que para un proceso de primer orden, p = 1 y tenemos el modelo:


Estas expresiones indican que el valor estimado de x en el tiempo = t está determinado por el valor inmediatamente anterior de x (es decir, a tiempo = t -1) multiplicado por una medida, & lt ;. De la medida en que se correlacionan los valores de todos los pares de valores en períodos de tiempo con un intervalo 1 (es decir, su autocorrelación), más un término de error residual, z. En el tiempo t. Pero esta es precisamente la definición de un proceso de Markov. Por lo que un proceso de Markov es un proceso autorregresivo de primer orden. Si & lt; = 1 el modelo indica que el siguiente valor de x es simplemente el valor anterior más un término de error aleatorio, y por lo tanto es un simple paseo aleatorio 1D. Si se incluyen más términos, el modelo estima el valor de x en el tiempo = t por una suma ponderada de estos términos más un componente de error aleatorio.


Si sustituimos la segunda expresión anterior en la primera, tenemos:


Y la aplicación repetida de esta sustitución produce:


Ahora si | &alfa; | 1 yk es grande, esta expresión se puede escribir en el orden inverso, con términos decrecientes y con la contribución del término en x en el lado derecho de la expresión que se vuelve cada vez más pequeña, por lo que tenemos:


Dado que el lado derecho de esta expresión modela x t como la suma de un conjunto ponderado de valores previos, en este caso términos de error aleatorio, está claro que este modelo AR es, de hecho, una forma de modelo MA. Y si asumimos que los términos de error tienen media cero y varianza constante, entonces como en el modelo de MA tenemos el valor esperado del modelo como también 0, asumiendo que las x t han sido ajustadas para proporcionar una media cero, con varianza:


Ahora, siempre y cuando | &alfa; | 1 esta suma es finita y es simplemente 1 / (1- & alpha;), por lo que tenemos:


Al igual que con el modelo MA anterior, este análisis se puede extender para evaluar la covarianza, cov (x t, x t + k) de un proceso de primer orden AR, que encontramos rendimientos:


Para | &alfa; | & Lt; 1 esta suma es finita y es simplemente & alpha; K / (1- & alpha; 2), por lo que tenemos:


Esto demuestra que para un modelo autorregresivo de primer orden la función de autocorrelación (acf) es simplemente definida por potencias sucesivas de la autocorrelación de primer orden, α, con la condición | &alfa; 1 & lt; 1. Para & alpha; 0 es simplemente una potencia que disminuye rápidamente o una curva de tipo exponencial, tendiendo a cero, o para α <0, es una curva oscilante de amortiguación, tendiendo de nuevo a cero. Si se supone que la serie temporal es estacionaria, el análisis anterior puede extenderse a autocorrelaciones de segundo orden y de orden superior.


Con el fin de ajustar un modelo de AR a un conjunto de datos observados, tratamos de minimizar la suma de errores cuadrados (ajuste de mínimos cuadrados) utilizando el menor número de términos que proporcionan un ajuste satisfactorio a los datos. Los modelos de este tipo se describen como autorregresivos. Y puede aplicarse tanto a series de tiempo como a conjuntos de datos espaciales (véase más adelante, modelos de autorregresión espacial). Aunque en teoría un modelo autorregresivo puede proporcionar un buen ajuste a un conjunto de datos observados, que generalmente requieren la eliminación previa de la tendencia y los componentes periódicos, e incluso entonces podría necesitar un gran número de términos con el fin de proporcionar un buen ajuste a los datos. Sin embargo, al combinar los modelos AR con los modelos MA, podemos producir una familia de modelos mixtos que se pueden aplicar en una amplia gama de situaciones. Estos modelos se conocen como modelos ARMA y ARIMA, y se describen en las subsecciones siguientes.


Modelos ARMA


En las dos subsecciones anteriores se introdujo el modo MA de orden q:


Y el modelo AR de orden p:


Podemos combinar estos dos modelos simplemente agregándolos juntos como un modelo de orden (p, q), donde tenemos términos p AR y q términos MA:


En general, esta forma de modelo ARMA combinado puede usarse para modelar una serie temporal con menos términos en general que un modelo MA o AR por sí mismos. Expresa el valor estimado en el tiempo t como la suma de q términos que representan la variación media de la variación aleatoria sobre q períodos anteriores (el componente MA), más la suma de p AR términos que calculan el valor actual de x como la suma ponderada De los p valores más recientes.


Sin embargo, esta forma de modelo supone que la serie temporal es estacionaria, lo que rara vez es el caso. En la práctica, existen tendencias y periodicidad en muchos conjuntos de datos, por lo que es necesario eliminar estos efectos antes de aplicar dichos modelos. La retirada se lleva a cabo típicamente incluyendo en el modelo una etapa de diferenciación inicial, típicamente una, dos o tres veces, hasta que la serie es al menos aproximadamente estacionaria, sin mostrar tendencias obvias ni periodicidades. Al igual que con los procesos MA y AR, el proceso de diferenciación se describe por orden de diferenciación, por ejemplo 1, 2, 3. En conjunto, estos tres elementos forman un triple: q define el tipo de modelo aplicado. En esta forma, el modelo se describe como un modelo ARIMA. La letra I de ARIMA se refiere al hecho de que el conjunto de datos ha sido diferenciado inicialmente (ver diferenciación) y cuando el modelado es completo los resultados entonces tienen que ser sumados o integrados para producir las estimaciones y pronósticos finales. El modelo ARIMA se discute a continuación.


Modelos ARIMA


Como se señala en la subsección anterior, la combinación de la diferenciación de una serie temporal no estacionaria con el modelo ARMA proporciona una poderosa familia de modelos que pueden aplicarse en una amplia gama de situaciones. El desarrollo de esta forma extendida de modelo se debe en gran parte a G E P Box y G M Jenkins, y como resultado los modelos ARIMA también se conocen como modelos Box-Jenkins.


El primer paso en el procedimiento de Box-Jenkins es diferenciar la serie temporal hasta que esté estacionaria, asegurando así que los componentes de tendencia y estacionales sean eliminados. En muchos casos, una o dos etapas de diferenciación son suficientes. La serie diferenciada será más corta que la serie de origen por c intervalos de tiempo, donde c es el rango de la diferenciación. Un modelo ARMA se ajusta a las series de tiempo resultantes. Debido a que los modelos ARIMA tienen tres parámetros hay muchas variaciones a los posibles modelos que podrían ser instalados. Sin embargo, la decisión sobre cuáles deben ser estos parámetros puede guiarse por una serie de principios básicos: (i) el modelo debe ser lo más simple posible, es decir, contener tan pocos términos como sea posible, lo que significa los valores de p y q Debe ser pequeño; Ii) el ajuste a los datos históricos debería ser lo más eficaz posible, es decir, el tamaño de las diferencias cuadradas entre el valor estimado en cualquier período de tiempo anterior y el valor real debería minimizarse (principio de los mínimos cuadrados) - los residuos de los valores seleccionados Entonces se puede examinar el modelo para ver si los restos restantes son significativamente diferentes de 0 (véase más abajo); (Iii) la autocorrelación parcial medida en los intervalos 1,2,3. Debe proporcionar una indicación del orden del componente AR, es decir, el valor elegido para q; (Iv) el diagrama de la forma de la función de autocorrelación (acf) puede sugerir el tipo de modelo ARIMA requerido - la tabla a continuación (del NIST) proporciona orientación sobre la interpretación de la forma del acf en términos de selección del modelo.


Selección del tipo de modelo ARIMA usando la forma acf


Gráfico EWMA en Excel


Utilice el gráfico EWMA cuando tenga una muestra y desee detectar cambios pequeños en el rendimiento.


El rendimiento del gráfico EWMA (exponencialmente ponderado promedio móvil) es similar al gráfico de Cusum.


Ejemplo de un gráfico EWMA creado en las macros QI para Excel


Para crear un gráfico de control EWMA dentro de las macros QI:


Resalte sus datos y seleccione & quot; EWMA & quot; De los gráficos de control (SPC) Menú desplegable (también ofrecemos una plantilla para rellenar el espacio en blanco de EWMA).


Una vez seleccionado, se le pedirá que acepte el parámetro alfa predeterminado de 0.2 o introduzca en su propio:


Por Montgomery 4ª Edición, los valores de О en el intervalo 0.05 funcionan bien en la práctica, siendo О = 0.05, О = 0.10, y О = 0.20 siendo opciones populares. Una buena regla general es usar valores más pequeños de О para detectar cambios más pequeños. & Rdquo;


Después de haber creado su gráfico, puede actualizar / editar su parámetro alfa, en la sección "Obs 1 Data & quot; , En la pestaña & quot; Peso & quot; celda:


Nota . Cuanto más bajo sea el valor del parámetro alfa, más cerca será su UCL y LCL del CL; y viceversa.


Estadísticas Computacionales Estadísticas Computacionales con Aplicaciones


La disponibilidad de computadoras personales, software computacional y representaciones visuales de datos permite a los gerentes concentrarse en revelar hechos útiles a partir de cifras. Since the burden of computation has been eliminated, the managers are now able to focus on probing issues and search for creative decision-making under uncertainty.


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Introducción


Personal computers, spreadsheets, professional statistical packages, and other information technologies are now ubiquitous in statistical data analysis. Without using these tools, one cannot perform any realistic statistical data analysis on large data sets. This Web site is concerned with the use of computers in statistical data analysis. Statistical procedures are illustrated using the widely available, commercial statistical software packages, such as SPSS and SAS. This site also references tools that can be found on the Internet.


The appearance of computer software, JavaScript Applets. Statistical Demonstrations Applets. and Online Computation are the most important events in the process of teaching and learning concepts in model-based statistical decision making courses. These tools allow you to construct numerical examples to understand the concepts, and to find their significance for yourself.


Statistical software systems are used to construct examples, to understand the existing concepts, and to find new statistical properties. On the other hand, new developments in the process of decision making under uncertainty often motivate developments of new approaches and revision of the existing software systems. Statistical software systems rely on a cooperation of statisticians, and software developers.


Computer-assisted Learning . My teaching style deprecates the 'plug the numbers into the software and let the magic box work it out' approach.


Use any or online interactive tools available on the WWW to perform statistical experiments (with the same purpose, as you used to do experiments in physics labs to learn physics) to understand statistical concepts such as Central Limit Theorem. Statistical applets are entertaining and educating.


Computer-assisted learning is similar to the experiential model of learning. The adherents of experiential learning are fairly adamant about how we learn. Learning seldom takes place by rote. Learning occurs because we immerse ourselves in a situation in which we are forced to perform. You get feedback from the computer output and then adjust your thinking-process if needed.


Learning Objects: Most online courses are not learning systems. The way the instructors attempt to help their students acquire skills and knowledge has absolutely nothing to do with the way students actually learn. Many instructors rely on lectures and tests, and memorization. All too often, they rely on "telling." No one remembers much that's taught by telling, and what's told doesn't translate into usable skills. Certainly, we learn by doing, failing, and practicing until we do it right. The computer assisted learning serves this purpose.


The Needs for Statistical Computer-packages . Without a computer one cannot perform any realistic statistical data analysis having large data set. To perform for statistical data analysis, the on-line statistical calculators such as Excel have three major problems: they are slow and depend on the cyberspace connection, and the more serious problem is that they are very limited and no where equal commercial off-the-shelf statistical package such as SAS (statistical analysis system), and SPSS (statistical package for social sciences). Finally it is well known that the functions in Excel are poor, and often returns the answer #NUM which usually means that the algorithm Excel is using has crashed.


As more examples, the problems that rendered Excel 97 unfit for use as a statistical package have not been fixed in either Excel 2000 or Excel 2002 (also called "Excel XP"). Microsoft attempted to fix errors in the standard normal random number generator and the inverse normal function, and in the former case actually made the problem worse.


SAS is a widely used and powerful tool for data analysis with excellent data management capabilities. There are over 400 other statistical packages, however a working familiarity with these two major statistical systems will carry over easily to other environments. Comparing, for example SPSS with Excel, there is no doubt that SPSS does a much better job. For example, SPSS makes adding and dropping variables in regression analysis so easy it is trivial while Excel makes it very difficult. Plus, the results you get in SPSS are generally clearer and more useful than Excel. Excel is not always reliable. I want statistics to be something you find useful in your business careers. In order for that to happen, you have to continue to use and understand statistics after you leave my classroom.


Both SAS and SPSS are commercial/professional statistical packages that are in widespread use internationally. Competence with these packages will substantially enhance your prospects with potential employment opportunities. Thus the class experience is designed to mirror real world requirements, therefore you should not be at a disadvantage in the market place.


References and Further Readings:


McCullough B. B. Wilson, On the accuracy of statistical procedures in Microsoft Excel 2000 and Excel XP, Computational Statistics and Data Analysis . 40(4), 713-721, 2002.


Getting Started with SPSS on NT


The following are the list of programs for your HW assignments written for SPSS and SAS using the VAX system (program narrative is given in outline form and may not always be complete, however you should be able to complete them).


SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) is a data management and analysis product. It can perform a variety of data analysis and presentation functions, including statistical analyses and graphical presentation of data.


This document is for Windows users who are unfamiliar with SPSS. The document assumes that SPSS software is installed in the machine you use and that you know:


1. how to use a two-button computer mouse.


2. how to use pull-down menus and dialog boxes.


3. how to locate file and program icons.


Log on the NT Workstation using your NT account. Click Start, Run on the task bar. Enter the name of the configuration program in the box. The file name is


Q:\32bitappa\spss75\newuser. bat


Note: Each user only has to do this one time.


Starting SPSS


Locate the SPSS icon in the Program Manager or the icon for an SPSS file in the File Manager. When you see the icon, double-click on it. When SPSS starts, a large window containing several smaller windows appears. Each smaller window either displays the contents of a file, or can be used to enter data or edit text to be saved later as a file.


Data can be entered into the Newdata window. Statistical and graphical procedures can be selected by clicking on the items Statistics or Graphs from the top menu bar of the SPSS window. Additional pop-up menus appear; make your selection and follow the directions in the resulting dialog boxes.


Exiting from SPSS


To exit from SPSS, first make sure that you have saved all your work. Then:


1. With your mouse, click on the File item on the menu bar on top of the SPSS window.


2. In the pop-up menu that appears, click on Exit.


Opening an existing SPSS system file


1. Click on the File item on the menu bar on top of the SPSS window.


2. In the pop-up menu that appears, click on Open.


3. In the next pop-up menu, click on Data.


4. A list of currently available files is shown in a box at the upper left of the resulting dialog box. To open a file listed in this box, double-click on the file name. The file opens into a window similar to the Newdata window that opened when you started SPSS.


The data file type that is read by default is the SPSS Windows system file, which has a file extension of. sav. The pop-up selection box just below the file list allows you to open other types of data files, such as SPSS PC+ system files, SPSS portable files, Excel files, Lotus 1-2-3 files, SYLK files, Dbase files, and tab - delimited files.


Opening an existing SPSS Chart file


1. Click on the File item on the menu bar on top of the SPSS window.


2. In the pop-up menu that appears, click on Open.


3. In the next pop-up menu, click on Chart.


4. A list of currently available files is shown in a box at the upper left of the resulting dialog box. To open a file listed in this box, double-click on the file name. The file opens into a syntax window.


Opening an existing SPSS Syntax file


1. Click on the File item on the menu bar on top of the SPSS window.


2. In the pop-up menu that appears, click on Open.


3. In the next pop-up menu, click on SPSS Syntax.


4. A list of currently available files is shown in a box at the upper left of the resulting dialog box. To open a file listed in this box, double-click on the file name. The file opens into a syntax window.


5. To run the syntax, select the lines you want to run. Click on the Run button at the top of the syntax window. Alternatively, you can run a block of syntax at the bottom of a window by moving your cursor to the beginning of the starting line and clicking on Run.


Opening an existing SPSS output file


1. Click on the File item on the menu bar on top of the SPSS window.


2. In the pop-up menu that appears, click on Open.


3. In the next pop-up menu, click on SPSS Output.


4. A list of currently available files is shown in a box at the upper left of the resulting dialog box. To open a file listed in this box, double-click on the file name. The file opens into a output window.


Saving a File


Regardless of the type of file, saving to disk requires the same steps:


1. Click once along the tope border to make certain that the window containing the file you want to save is active.


2. Click on the File item on the menu bar at the top of the SPSS window.


3. In the pop-up menu that appears, there is a choice of Save type, where type can be Data, Syntax, Chart, or Output, depending on the currently active window. (This feature reminds you of the type of file you are saving.) Click on Save type.


If you have already saved the contents of the window during the current session, the current contents of the window are now saved to the same file. (Keep in mind that this deletes the previously saved version. to save the contents of the window as a new file, click on Save As instead, and follow the instructions below.)


If you have not saved the contents of the window during the current session, a dialog box appears. Type the name of the file into the File Name box, and click on OK. The simplest way to save to a director or drive other than the currently active one is to write the entire path and address in the File Name box, and click on OK. For example, to save a file on a diskette in the A: drive, type a:\filename. ext.


SPSS uses several default file extensions when saving files. It is generally best to use those defaults, because when you use the SPSS file opening dialog box, only files with the default extensions are listed in the field selection box.


Printing a File


Regardless of the type of file, saving to disk requires the same steps:


1. Click once along the tope border to make certain that the window containing the file you want to save is active.


2. Click on the File item on the menu bar at the top of the SPSS window.


3. In the pop-up menu that appears, click on Print. If there is no printer currently set up for your computer, you will not be able to make this selection.


A Guide for Using SAS on VAX System


SAS Command File, and Its Syntax Rules


SAS programs are divided into DATA steps and PROCs. The purpose of the data step is to create one or more SAS data sets. The data step contains statements which read in raw data files or existing SAS data sets. Other data step tasks include transforming, creating, and selecting variables, selecting cases, defining missing data, and providing labels for variables. The data step begins with the word DATA followed by the name of a data set.


SAS PROCs are used to analyze or graph data or provide information about a SAS data set. For example, PROC REG performs multiple regression on sample data, while PROC CONTENTS tells the user the name and location of the variables in a SAS data set.


A SAS program may contain one or more data steps and/or one or more procedures.


Words: Words may be in upper, lower, or mixed case. Values of character variables must match data values exactly (case-sensitive).


Variable names: Variable names may be one through eight characters in length. All variable names must begin with an alphabetic character (A-Z, a-z) or an underscore (_). Subsequent characters may include digits. A variable list such as V1-V5 means V1, V2, V3, V4, and V5. Certain names are reserved for use by SAS, e. g. _N_, _TYPE_, and _NAME_. Similarly, logical operators such as ge, lt, and, and eq should not be used as variable names.


Statements: A statement may begin anywhere on a line and may be continued on additional lines as necessary. Statements end with a semicolons (;). Statements which beginning with an asterisk (*) are treated as comments and are not interpreted. A comment is concluded with a semicolon. A group of statements preceded by /* are ignored until */ is read (block comment). Semicolons between the /*. */ have no effect. Multiple statements may appear on a line; they must be separated by semicolons.


The Data Step: The data step begins with the word DATA followed by a name for the temporary or permanent data set to be output by the data step. See the above for sample programs which create and use temporary SAS data sets. The data step includes instructions about where to find the data and how to read the values from the data file. To refer to a missing value for a numeric variable, use a ".".


SAS PROCS: SAS PROCs (procedures) are used for many purposes including carrying out statistical analysis (e. g. PROC REG, PROC MEANS), displaying information about a SAS data set (e. g. PROC CONTENTS, PROC PRINT), and creating graphs (PROC PLOT). Most PROCs produce output of some kind. The output of statistical PROCs usually appears in the listing file. The PROC(s) must appear after a data step which creates the SAS data set used in the procedure. The word PROC automatically terminates a SAS data step. Data step commands may not appear after a PROC unless a new data step is initiated with the word DATA. A SAS PROC begins with word PROC followed by the name of the specific procedure (e. g. PROC REG). Some PROCs have options or subcommands which allow the user to output information into a SAS data set (e. g. PROC UNIVARIATE, PROC REG). The default data set used by a PROC is the data set created by the last data step or PROC before the current PROC. To change the data set used by a PROC, use the DATA= option on the PROC line.


Some Introductory SAS Routines


Test for Equality of Proportions: Suppose in a random sample of size n=1000, number of categories A, B and C are is 330, 300, and 370, respectively. We wishes to test


H0: p(A)=p(B)=p(C), versus, H1: at least one pair of p(.)s is unequal.


A Guide for Using SPSS on VAX System


Get *, type QUIT


If no error continue with step 6. Otherwise go to step correct them, then follow steps 3-5 again!


6. PRINT A HARD COPY


Type: $PRINT/NAME=your name the output file


FOR EXAMPLE: $PRINT/NAME=ARSHAM PROG1.OUT


7. EXIT MAINFRAME


Check your hard copy first!


Type LOGOFF then return


TIME SAVER: 1. COPY PREVIOUS FILES


When working on subsequent computer assignments, you can copy previous files to save time typing. At the $ prompt type:


COPY PROG1.SPS PROG2.SPS


To begin working on the new file, type EDT (space) name of the new file. P. ej.


EDT PROG2.SPS


Carefully chance the old file to the new file data and commands as needed. Continue on the step 3-7.


Extended Version of SPSS


You may like to use the Extended Version of SPSS. If so replace the first line in your program file with the following two JCL lines


$START_SPSSX


$SPSSX/NOBANNER/OUTPUT=.


After submitting your job, you receive notification that the job in completed, together with some massages. Ignore these messages and proceed as with the usual SPSS version.


To read data from a data file SPS. DAT The following program file consists of a sequence of SPSS commands designed to read data and process it. Usually, there are title and subtitle statements at the top of the program to describe the project and statistical procedure. Next comes the data dictionary statements. These include the data list statement naming and defining the variables and their locations in the data file (or get file, to read in an SPSS system file or import file to read in an SPSS portable file; the variable labels statement, providing the longer descriptions of the variable names; and the value labels statement that provides the values and their labels of each of the categorical variables.


After the data dictionary section of the program comes the transformation section. In this section, the recode statements, conditional if statements, and missing value statements may be found. New variables are constructed in this section using these and other SPSS functions. Variable labels and value labels for these new variables may be included after their creation.


The data usually follow. The beginning of the data is announced with the Begin data statement. The end data statement stipulates the ending of the data.


Penultimately, there is the statistical procedure section of the program. Within this section, the Statistical Procedures commands may be found. These commands specify the statistical analysis and variations of it to be run on the variables indicated.


Data Truncation: Suppose you have a variable which contains data of the format, 22.14, 22.32, 22.52, etc. If you wish to have only the integer part but rounded up despite the decimal component - so in the above example the results would all be 23, what SPSS commands should we be used? We may use "mod function" and then subtract the answers from the original variable and adding 1 to the result. Alternatively, one may use the "function trunc" in SPSS.


Structure of an SPSS Control File


SPSS Routines for Numerical Example in Your Textbook


Some other SPSS useful commands


Type I Error


We know that if random numbers are generated, there will be no correlation between them. If any correlation is found, a type I error has been committed. The following is a Monte Carlo experiment:


Repeat this process, say 200 times and then generate the histogram of correlations.


IF Statement


The IF command executes a COMPUTE-like calculation depending on whether or not a specified condition is met. The format of the IF command is:


IF (Logical Expression) Arithmetic Expression


For example: IF (AGE GE 5 AND AGE LE 7) AGEGROUP=1


which will assign the value 1 to AGEGROUP if the logical expression is true.


COUNT Statement


The COUNT command is a special data transformation utility used to create a numeric variable that, for each case, counts the occurrences of the same value (or list of values) across a list of numeric or string variables.


COUNT GANS=ANS1 TO ANS5 (1 thru 9)


GANS will be equal to the count of how many of ANS1 to ANS5 are 1 thru 9.


This command is useful for the following:


COMPUTE ANSAVG1=(ANS1+ANS2+ANS3+ANS4+ANS5)/GANS


which gives the true average.


The COUNT command will not generate the system missing value and it ignores the missing value status of a user missing value.


DO IF Statement


You can execute one or more conditional transformations on the same subset of cases via the DO IF - END IF structure. The specification on the DO IF command is a logical expression.


This DO LOOP only applies to females.


This DO LOOP only applies to males.


Descriptive Commands


Data Analysis Routines


Note: Programs are the coded numerical examples given in Statistical Data Analysis Handbook . F. Wall, McGraw-Hill, 1986.


Introduction Edit


This procedure estimates nonseasonal and seasonal univariate ARIMA ( A uto r egressive I ntegrated M oving A verage) models (also known as “Box-Jenkins” models) with or without fixed regressor variables. The procedure produces maximum-likelihood estimates and can process time series with missing observations.


An example Edit


You are in charge of quality control at a manufacturing plant and need to know if and when random fluctuations in product quality exceed their usual acceptable levels. You’ve tried modeling product quality scores with an exponential smoothing model but found—presumably because of the highly erratic nature of the data—that the model does little more than predict the overall mean and hence is of little use. ARIMA models are well suited for describing complex time series. After building an appropriate ARIMA model, you can plot the product quality scores along with the upper and lower confidence intervals produced by the model. Scores that fall outside of the confidence intervals may indicate a true decline in product quality.


Illustration Edit


For each iteration: seasonal and nonseasonal lags (autoregressive and moving average), regression coefficients, adjusted sum of squares, and Marquardt constant. For the final maximum-likelihood parameter estimates: residual sum of squares, adjusted residual sum of squares, residual variance, model standard error, log-likelihood, Akaike’s information criterion, Schwartz’s Bayesian criterion, regression statistics, correlation matrix, and covariance matrix.


SPSS Basic Skills Tutorial: Basic Analyses


The Analyze Menu is the work horse of SPSS. Nearly all procedures that generate output are located on this menu. For this review, however, we only focus on several of these hundreds of analyses. In fact, the three procedures that follow all provide some of the same statistics.


Frequencies


The frequencies procedure is primarily used for discrete data (e. g. nominal and ordinal data), although there are a number of options that are useful for scale level data.


This option brings up a dialogue box, and we need to move the variables of interest from the field on the left to the field on the right.


For nominal variables, for which further descriptives statistics are not appropriate (with the exception of the mode), we can skip the Statistics to obtain frequencies for each category.


For ordinal and scale variables, though, we will want to specify additional descriptive statistics to be calculated. These can be broken down into measures of central tendency (mean, median, mode, sum), variability (variance, standard deviation, range, minimum, maximum), and percentiles. This last category includes quartiles (25th, 50th, and 75th percentiles), cut-points for an arbitrary number of groups, and any arbitrary percentile.


Most options are selected simply by clicking on the box next to each item. For specific, arbitrary percentiles, select the option, type the desired percentile in the field to the right, and then click on the add button below:


Which results in the desired percentile being added to the list. Note that one can always delete or modify an entry. Also, more than one entry may be made.


These options generate the following output:


Descriptives


We can get many of these same statistics from the Descriptives item. The options available, however, are fine-tuned to scale level variables.


Then, we click on the Options button to determine which statistics should be computed.


These options, then, generate the following output.


Compare Means


One final method for obtaining descriptive statistics focuses on generating statistics from multiple goups quickly and efficiently. This procedure is obtained from the Compare Means item of the Analyze menu, and then the Means item on the submenu.


The dialogue box requires that we select two variables: The dependent variable is the one on which the statistics are computed, and the independent variable list contains the discrete variables that characterize the different groups.


For example, if we want to compute average stress values based on pet ownership, the dialogue box would look like the following.


And the output would look like the following.


If we want to consider more than one different group, we can add layers to the independent variable list. For instance, we might want to compute means separately for men and women within each pet ownership group. We start by clicking on the Next button to add another layer


Doing so creates a field for the second layer, in which we specify the next grouping variable.

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